Słowem wstępu
Wraz z nadchodzącym (w momencie pisania posta) nowym rokiem, dwa tysiące siedemnastym, przychodzą nowe pomysły i rozmaite modyfikacje pomysłów starych. Ten wątek dotyczył będzie kontynuacji (i ulepszenia) pewnego pomysłu, na który przeszło dwa lata temu wpadł jeszcze Senti, a który z jakiegoś powodu porzucono. Widać wprawdzie ślady po próbach wskrzeszenia tego truchła, aczkolwiek najwyraźniej spełzły one na niczym. Mowa oczywiście o koncepcji noszącej nazwę:
Co to takiego?
Dziennik fabularny obecnie przypominać może niezbyt przejrzystą próbę utworzenia kalendarium wydarzeń w świecie gry. Wiadomo jednak, iż taki wynalazek na forum istniał już wcześniej, co nasuwa wnioski, iż wymysł Sentiego służył zgoła innym celom. Tak też w istocie było. Ów dziennik początkowo bowiem opisywał nie tylko wydarzenia ubiegłe, ale i teraźniejsze. Prócz takich wpisów jak "Rok 166 N.E - Spektakularny pojedynek Akemi'ego i Ichuzy", są tam również informacje typu "W Airando, w okolicy Wulkanu, na nowo zauważono oznaki odrodzenia się niebezpiecznej sekty. Okoliczna wieś żyje w strachu i szuka ochotnika, którego będzie mogła nająć za niewielką sumkę." To właśnie te drugie stanowiły genialną innowację, jaką wymyślił Ryo - wydarzenia, na które można reagować, mając realny wpływ na świat przedstawiony.
Obecna sytuacja
Chyba każdy z graczy chciałby, by działania jakie podejmuje jego postać, w jakiś sposób oddziaływały na otoczenie. Ja osobiście jestem typem osoby grindującej sesje i mniej niż jak do zabawy, podchodzę do tego jak do treningów jutsu, czytaj - nieciekawej konieczności dla podbicia statystyk. Szokujące? Chyba niezbyt, skoro dziewięćdziesiąt procent sesji działa jak fillery w anime i nie ma najmniejszego wpływu na fabułę. Zapewne też nie jestem jedynym, który sądzi podobnie. Czemu by więc czegoś nie zmienić?
Nowy Dziennik Fabularny!
Pomysł na uczynienie sesji znacznie, znacznie ciekawszymi, wiąże się z przywróceniem do łask dziennika fabularnego. Tym razem jednak w odświeżonej wersji, sumiennie odkurzanej i wypełnianej nowymi wydarzeniami, w których udział wziąć może każdy gracz, a także informacjami ze świata NCW. W najlepszym układzie doprowadziłoby to do całkowitego porzucenia klasycznych, "fillerowych" sesji na rzecz tych rzeczywiście istotnych.
Te, pod względem mechanicznym, prowadzone byłyby bardzo podobnie do obecnego systemu, a więc przez normalnych graczy, nie EM, co mógł zasugerować opis powyżej. Niektóre miałyby również wyznaczone stopnie trudności, dzięki czemu młodsi stażem użytkownicy mogliby bez obaw brać udział w zabawie. Na bardziej doświadczonych i ciekawych wrażeń czekałyby natomiast zdarzenia bez określonego poziomu, gdzie trzeba osobiście ocenić zagrożenie i podjąć decyzję niejako w ciemno. Któż wie, może gdzieś przytrafi się nawet i artefakt? (wink wink Ayamrau)
Oprócz podziału na stopnie trudności, sesje, nazwijmy je roboczo fabularnymi, będą albo jednoosobowe, albo grupowe. Pierwszy typ zarezerwowany będzie dla pojedynczej postaci, która jako pierwsza przybędzie na miejsce wydarzenia. Drugi typ otworzy przed graczami zupełnie nowy rodzaj rozgrywki, wcześniej dostępny jedynie w eventach. W grupowych sesjach bowiem niekoniecznie brać udział muszą sojusznicy. Może to być ktokolwiek, kto akurat dotrze do punktu startowego sesji i tylko od woli bohaterów zależeć będzie, czy przygoda zakończy się rozlewem krwi, czy współpracą.
Oczywiście ogromną rolę w całym zamyśle odgrywa Event Master oraz jego pomocnicy. Zadaniem ich bowiem będzie prowadzenie dziennika, a co za tym idzie - kreowanie nowych wydarzeń i ich aktualizowanie, czy to po wykonaniu sesji, czy zaniedbaniu przez graczy jakiegoś zjawiska.
Mimo wszystko zwykli śmiertelnicy także będą mogli wymyślać własne sesje fabularne, lecz - z oczywistych powodów - po konsultacji z EM.
Nie trzeba chyba tłumaczyć, jak niesamowicie wpłynie to na rozgrywkę i na sam świat. Możliwości są nieograniczone.
Gorąco zapraszam do dyskusji na temat pomysłu i podrzucania własnych propozycji odnośnie dziennika!
Offline
Ktoś tu usunął mojego wartościowego posta więc napisze raz jeszcze.
Pomysł jak najbardziej na plus, również wolę kiedy moje działania mają jakiś wpływ na fabułę forum, a to spowoduje że nawet drobne ruchy postaci mogą mieć ogromny wpływ na to co się dzieje. Jednak jest pewne ale. Po pierwsze EM musiałby poświęcić trochę swojego wolnego czasu na to by spisać wydarzenia na których opierałyby sie sesję. Po drugie wymagałoby to od nowych dużo większego skupienia na aktualnych wydarzeniach fabularnych jeżeli zachcieliby poprowadzić komuś sesję, a zdarzają sie przypadki, że ktoś preferuje lekki klimat sesji. No i po trzecie ja bym zamiast zastępować to co mamy aktualnie czyli fillerowe sesje to po prostu dodał Twój pomysł obok i zrobił dla niego oddzielne wynagrodzenie z tego powodu, że sesja, która wpływa znacznie na fabułę forum a co za tym idzie na innych graczy jest o wiele ciekawsza a co za tym idzie bardziej wymagająca po obu stronach.
Lecz trzeba zaznaczyć, że sesje fillerowe skupiają sie bardziej na fabule gracza, który z kolei po czasie buduje fabułę forum więc jak wspomniałem wyżej usuniecie tego imo jest złym pomysłem.
No i wspomniany wyżej problem z EM, musiałby codziennie lub co tydzień dokładać kilka bądź kilkanaście nowych wydarzeń aby była możliwość żeby każdy odbył fabularną sesję, a to jednak troche czasu zajmuje.
Jednak z drugiej strony to co proponujesz po części funkcjonuje. Przecież nikt Ci nie zabraniam przeprowadzenia fabularnej sesji pod koniec której informujesz EM co sie wydarzyło i jeżeli było to coś wielkiego to prosisz aby wpisał to do dziennika fabularnego. Napisałem ze po części to funkcjonuje ponieważ nawet teraz są takie sesje, które skupiają sie na fabule forum, którą kształtują gracze, ale brakuje właśnie takiego uogólnienia ze strony EM. No i dziennik fabularny. To na prawdę spoko rzecz tylko wypadałoby podnieść jej aktualną rangę. Co mam na myśli? Chodzi o to, że aktualnie dziennik schowany jest w jakimś subforum i nie często aktualizowany przez EM. Można by dodać gdzieś na stronę forum odnośnik do niego a także pogonić EM aby spisał wszystkie ważne wydarzenia. Wiadomo, samemu ciężko robi sie takie opisówki, ale co za problem poprosić graczy o pomoc a przynajmniej o spisanie wszystkich ważnych wydarzeń jakie były od ostatniej aktualizacji dziennika po aktualny rok fabularny forum?
Offline
Do pierwszego akapitu: Zgadzam się ze wszystkim zasadniczo. Mam świadomość, że wprowadzenie tego formatu oznacza dużo roboty ze strony Event Mastera, ale nie jest on na tym polu bitwy sam, bowiem ma swoich pomocników i przede wszystkich Ichuzę, który ze swej pracowitości wręcz słynie. Także chyba aż takim problemem to być nie powinno, szczególnie, jeśli kogoś będzie rzeczywiście jarało ożywianie świata, jego rozwijanie.
Fillerowe sesje - niech one zostaną; faktycznie nie każdy chce się angażować w poważną fabułę, szczególnie wiedząc, że ma mniej czasu na odpisy. Sesje fabularne raczej będą wymagały systematyczności dość dużej. Dlatego też, jak napisałeś, wynagrodzenia powinnny się różnić.
Odnośnie nowych graczy. Zauważ, że Ci zazwyczaj i tak wolą z początku chodzić na sesje, a nie je prowadzić, także problemu większego być nie powinno. Ponadto, co fajne, liderzy będą mogli właśnie tych nowych (i starych) wprowadzać na fabule w aktualne wydarzenia i przykładowo wysyłać na wybrane misje. Im więcej kontaktu między postaciami, tym zawsze lepiej!
Do drugiego: Rozwój postaci wpływa w pewien sposób na budowę fabuły, ale nie wpływa na rozwój świata gry, a o to chodzi w tym pomyśle. Niemniej wiem, że takie sesje dla fabuły postaci są często bardzo fajne, dlatego to zdecydowanie musi zostać. Myślę, że cotygodniowe uzupełnianie informacji o wydarzeniach, w których gracze wzięli udział, wystarczy w zupełności. Co dwa tygodnie można dokładać nowe i wyciągać konsekwencje z tych, na które nikt nie zareagował. Myślę, że wyolbrzymiasz ilość czasu, jaką potrzeba na wykonanie tej pracy, choć trochę go z pewnością wymaga. Forum jest bardzo elastyczne - jak będzie większy ruch, to da się eventów więcej, jak mniejszy to mniej; tyle.
Do trzeciego: W tym momencie jest taki problem, że MG nigdy nie wie, na ile w zasadzie może sobie pozwolić w kwestii wpływania na świat. To, co ewentualnie się tam stanie, to nigdy nie jest "coś wielkiego", bo powstałby fabularny chaos. Te misje, które rzeczywiście mają znaczenie, zazwyczaj są wymyślane przez Event Mastera lub w konsultacji z nim. Także faktycznie można rzec, ze coś takiego istnieje, lecz na bardzo, bardzo niewielką skalę. W nowym formacie mistrzowie gry nie będą mieli wątpliwości co do tego, co mogą, a czego nie, bo wszystko będzie im podane na tacy.
Offline
Jak dla mnie pomysł jest przedni. Pisałem o tym już kilkukrotnie, sam nawet podrzucając pomysł reaktywacji w momencie, kiedy poproszono nas o podrzucenie pomysłów, jakie miałyby się pojawić wraz z wielką akcją aktualizacji. Stąd też jestem oczywiście jak najbardziej za.
Co zaś się tyczy samego wymyślania przedmiotów sesji... Wg mnie EM i jego pomagierowie i tak mają już zbyt wiele na głowie, toteż nie możemy narzucić im więcej. Mam za to inny pomysł: Proponowałbym stworzenie takiego tematu, w którym gracze podrzucaliby swoje pomysły, opisując ogólny zarys fabuły (w formie ogólnodostępnej) oraz większą ilość szczegółów (w hide). EM mógłby przeglądać takie propozycje, wyszukując co lepsze pomysły. Oczywiście gracz wymyślający sesję nie mógłby brać w niej udziału swoimi postaciami, bo mijałoby się to z celem, jednak już inny z graczy mógłby do niej przystąpić. Na zachętę można by zaproponować drobne bonusy, takie jak skrócenie czasu następnego treningu albo zniżki na zakup przedmiotów fabularnych (lub u kowala). Wybrane misje, oprócz tych zaproponowanych przez EM, mogłyby się ukazywać właśnie w tym dzienniku fabularnym, skąd MG i gracze mogliby wybierać, chcąc przyczynić się do popchnięcia fabuły naprzód. Po krótkiej konsultacji MG z EM z przekazaniem szczegółów na temat sesji, mogliby od razu ruszać z kopyta.
Taki tam mój luźny pomysł.
Offline
Zacznę od tego, że zawsze same pomysły szybko się pojawiają. Jak tutaj, mechanika opisana pobieżnie i ogólnikowo, żadnego przełożenia na to, co właściwie musiałoby ulec zmianie. Ciężko coś takiego ocenić, dodając, że pewno nie znajdzie się ochotnik, któremu chciałoby się zmieniać poradniki pod ten system.
Ogólnie rzecz biorąc sama wizja jest w porządku. Shinsaku wspominał o tym w rzeczach do zrobienia. Yocharu, jako Event Master uzupełnił część dziennika fabularnego. Brakuje jedynie chętnych, którzy mogliby brać te misje. Sądzę, że dużo osób idzie na łatwiznę.
Moje myśli są takie, że na pewno za tego typu sesje nie będzie większego wynagrodzenia. W interesie każdego powinna leżeć rozbudowa fabularna. Przypominając oczywiście, że nikt nie chciałby zmieniać mechaniki sesji, dlatego też dziennik fabularny nadal działałby na zasadach sesja normalna, trudna, itp. Mam jednak wrażenie, że zapominacie, iż EM ma trzech pomocników. Także i ja mógłbym czasem coś pod dziennik podrzucić. Można by z góry określać stopień trudności, krótki opis oraz co najważniejsze - rezultat zależny od tego, czy cel się wypełni, czy też nie. MG będzie miał wgląd jedynie do karty postaci podczas sesji oraz fabuły i celu. Wyniku nie będzie wiedział, co pozwoli na to, że gracze i MG dowiedzą się dopiero pod koniec, od EM lub Administracji, jaki jego wybór miał przełożenie na fabułę.
Przydałoby się uruchomić także te zakurzone kroniki. Przebudować nie tylko pod eventy, ale i właśnie pod najważniejsze wydarzenia z sesji. Jakby ktoś pytał, kroniki są w dziale ogłoszenia i nikt ich zapewne nie odwiedza. Nic tam także nie ma.
Zgadzam się z Ayatane co do tego, że lata na forum mogłyby upływać wraz z wykonanymi ogólnie sesjami. Wiadomo, fabuła idzie do przodu, to i rok na forum idzie do przodu, to i nasze postacie się starzeją. Jeżeli jakiś gracz nie wykonuje sesji, no to normalka - starzeje się wraz z resztą, bo niczego nie robi. Nie wykonuje sesji, nie bierze udziału w fabule, no to stoi w miejscu na tym samym poziomie. To wydaje się dość logiczne.
Najgorszy problem pojawia się według mnie przy organizacji. Wypadałoby podsumować pobieżnie chociaż, wszystko, co ostatnio się wydarzyło. Zapisać w kronikach i pododawać nowe możliwości do sesji. No i oczywiście, tak jak mówi Shinsaku, także się zgadzam. Niektórzy gracze w swoich postach tworzą pewne warianty, które mogłyby być tematem kolejnych sesji. Takie pomysł można by podrzucać do osób odpowiedzialnych za dziennik.
Offline
Co nie zmienia faktu, że dziennik fabularny powinien być bardziej widoczny na stronie głównej niż jest aktualnie. Chyba można zamiast tego linka co jest pod nawigacja "Skontaktuj się z nami" dać "Dziennik Fabularny" a kontakt przenieść do "Przydatne linki", co nie?
Offline
Postaram się to jakoś ogarnąć mechanicznie w najbliższym czasie, ale wydaje mi się że wiele nie trzeba.
Najprościej by było po prostu, żeby każda nowa sesja wędrowała przed startem do EM(admina i pomagierów) i on by wyrażał zgodę i pilnował żeby wszystko było ok niczym strażnik teksasu. Bo o ile zgadzam się Suohem że to by było słabe jakby indywidualne wątki postaci nie rozgrywały się więcej o tyle jednak w obecnej sytuacji aby takie wątki miały jakiś wpływ na ogólna fabule forum, a nie tylko postaci to trzeba się też nieco postać. Druga sprawa też warto by pilnować żeby te indywidualne wątki były zgodne z fabułą bo nagle się okazuje że ktoś podczas sesji zabije stu uchiha, lorda i zostanie generałem, tylko nikt po za graczem tego nie zauważy.
Moje myśli są takie, że na pewno za tego typu sesje nie będzie większego wynagrodzenia.
Imo błąd trochę bo wynagrodzenie to nie tylko Pu a takie sesje dawałyby zajebiste perspektywy na nagrody fabularne w stylu tytułów, ksywek czy w skrajnych przypadkach nawet artefaktu. Czasem też można by dać wydarzenia minieventowe lub pre eventowe z indywidualną oceną więcej na ten temat wkrótce.
Offline
Trochę rozpisałem się na ten temat na Chb, ale ze względu że to tylko czat i w każdej chwili może zniknąć postanowiłem mniej więcej przedstawić w jaki sposób ja widzę to co jest wyżej opisane. Najlepiej będzie jak zobrazuje to na podstawie przykładu dziennika fabularnego, bo to głównie on będzie takim początkiem każdej sesji fabularnej.
Offline
Zaginiony
Pomysł ze zmianą sesji jak najbardziej na plus - w mojej ocenie. System taki nie będzie łatwy do ogarnięcia - dynamiczność sesji wprowadza wiele zmiennych, które trzeba kontrolować, bądź narzucić nań ograniczenia - co wiąże się z dostosowywaniem obecnego systemu do odpowiednich zmian.
Rzeczy, które wypadałoby uwzględnić, moim zdaniem, to między innymi:
Wypisywać można wiele, w konkretną mechanikę ciężko to obrać - pracy przy wprowadzaniu tego jest tak naprawdę niewiele, w porównaniu z tym jak ciężko będzie ten system utrzymać, jeżeli wzrośnie zainteresowanie takimi sesjami.
Ostatnio edytowany przez Narokishi (2017-05-09 19:48:23)
Offline